Recruitment marketing.

Het belang van recruitment marketing.

De term ‘recruitment marketing’ wordt steeds populairder. Steeds meer gedragen kandidaten zich als consumenten. Ze willen meer weten over het bedrijf voordat ze solliciteren. Zoals het imago, maar ook de cultuur, missie en waarden. Ze willen beter begrijpen of de organisatie op deze manier bij hen past. Daarom is het logisch om sollicitanten meer als consumenten te benaderen, maar hoe ga je te werk? Door middel van marketing. Met recruitment marketing trek je vers talent aan, dit talent kan je met traditionele wervingsmethoden niet altijd bereiken.

Wat is recruitment marketing?

Wat is recruitment marketing? Alle technieken en tactieken die je gebruikt om jezelf als werkgever te adverteren en talent te identificeren, aan te trekken, te betrekken en uiteindelijk te overtuigen om te solliciteren, vallen onder de term recruitment marketing. Je benut de waarde die je hecht aan de bereidheid van een werknemer om voor jouw bedrijf te werken. In veel opzichten bootst het corporate marketing na: een middel waarmee een bedrijf of organisatie potentiële klanten aantrekt. Dit is deels te wijten aan het wijdverbreide gebruik van sociale media, content marketing en digitale advertenties.
Felix Doughry
UX Designer
Uitzendbureau website laten maken

"adstars maakt ook je recruitment website
op maat"

Het vinden en werven van gekwalificeerde personen is het primaire doel van recruitment marketing. De traditionele wijze van personeelswerving is tegenwoordig niet meer voldoende. Dat komt omdat de sollicitant van vandaag werkgevers onderzoekt en beoordeelt op dezelfde manier als een klant een nieuwe koelkast onderzoekt en beoordeelt: online. De moderne sollicitant wil meer weten over de organisatie, voordat hij of zij solliciteert. Hier wordt social media voor gebruikt, worden reviews gelezen en de website bezocht. De informatie op de website over de visie, het doel en de cultuur van de organisatie, heeft een grote impact op het al dan niet solliciteren naar een functie daar. Het uiteindelijke doel is om zowel de tijd om in te huren als de cost-per-hire te halveren.

Waarom je zou moeten investeren in recruitment marketing?

In de rekruteringsindustrie is marketing vrijwel onmisbaar geworden. Je kan talent aantrekken en betrekken bij je bedrijf door recruitment marketing te gebruiken. Je kan hen overtuigen om te solliciteren door met hen te communiceren. Op deze manier kan je sneller en efficiënter contact opnemen met potentiële kandidaten. Het is van cruciaal belang om werving marketing in te zetten, zeker tijdens de Corona-crisis. Veel mensen zijn hun baan verloren en het aantal mensen dat op zoek is naar een nieuwe baan is enorm gestegen.

Het is van cruciaal belang om het woord over jouw merk als werkgever te verspreiden. Dit kan je bereiken door nieuwsbrieven, content, berichten en advertenties op sociale media te verspreiden waarin wordt uitgelegd waarom mensen bij jouw bedrijf moeten solliciteren. Dit wordt ook wel Employer Branding genoemd en is direct gelinkt aan recruitment marketing. Mensen zullen eerder je website bezoeken en je vacatures bekijken als jouw bedrijf een sterke reputatie heeft.

De Candidate Experience is een ander belangrijk onderdeel van recruitment marketing. Hier komt de ervaring van de sollicitatieprocedure van een kandidaat bij jouw bedrijf om de hoek kijken. Daarom is het van cruciaal belang om dit in recruitment marketing uit te leggen, zodat de kandidaat weet wat hij of zij kan verwachten. Als de procedure onpersoonlijk is en te lang duurt, vallen veel kandidaten af. Je kunt slimmer, sneller en efficiënter rekruteren als je recruitment marketing begrijpt.